Opracowała: mgr Jolanta Stankowska.
SCENARIUSZ lekcji przyrody w kl.VI
Temat: Powtórzenie wiadomości o strefowych krajobrazach Ziemi.
1. Hasło programowe: Wybrane krajobrazy Ziemi
2. Cel ogólny : powtórzenie i usystematyzowanie wiadomości dotyczących strefowych krajobrazów Ziemi.
3. Cele szczegółowe: Po zakończeniu zajęć uczeń: - rozumie i odczytuje znaczenie znaków na mapach , wykresach i schematach - potrafi wyszukiwać potrzebne dane z różnych źródeł i je interpretować, - wyjaśni co to jest krajobraz - poda przykłady krajobrazu strefowego i astrefowego, - poda czynnik będący powodem strefowego rozmieszenia krajobrazów, - opisuje cechy wybranego krajobrazu, - rozpozna krajobraz na zdjęciu, na podstawie opisu i danych klimatycznych, - wymienia strefy oświetlenia Ziemi i ich zasięg, - umie umiejscowić dany krajobraz w odpowiedniej strefie oświetlenia Ziemi, - ocenia czy klimat jest korzystny dla rozwoju roślin. 4.Umiejętności kluczowe : -planowanie pracy, -komunikowanie się, -syntetyczne i analityczne myślenie -słuchanie, -współdziałanie w zespole, -ocena własnego uczenia się 5. Postawy -rozwijanie dociekliwości poznawczej, -uświadomienie sobie, znaczenia różnych źródeł w pozyskiwania potrzebnych informacji, -świadomość życiowej użyteczności zdobywanej wiedzy.
6.Środki dydaktyczne: karty pracy, podręczniki, atlasy, wykresy, tablica: strefy oświetlenia Ziemi, schemat dotyczący pojęcia klimat
7. Metody: praca w grupach, pogadanka, ćwiczenia, praca z mapą i z tekstem, analiza danych.
1.WSTĘP -Rozpoznanie krajobrazów przedstawionych na zdjęciach -Przedstawienie celów lekcji -Zapisanie tematu lekcji.
2. ZANGAŻOWANIE: -Pogadanka na temat przyczyn zróżnicowania krajobrazów na Ziemi -Określenie prawidłowości w rozmieszczeniu krajobrazów strefowych -Przypomnienie pojęcia krajobrazy strefowe i astrefowe -Podział klasy na 3 zespoły. -Rozdanie grupom instrukcji, tabel i rysunków. -Przedstawienie uczniom ich zadań.
3. BADANIE I PRZEKSZTAŁCANIE: Uczniowie wykorzystując instrukcję, rysunki, atlasy , wykresy i podręczniki rozpoznają i opisują krajobrazy . Grupa I- krajobraz lasu równikowego, grupa II- krajobraz tajgi, a grupa III krajobraz pustyni lodowej
Instrukcja dla grupy I Wykonując kolejne polecenia rozwiązania notuj w tabeli . 1. Odczytaj z rys 1.w jakich strefach oświetleniowych znajdują się punkty A, B 2 Określ na jakich kontynentach leżą te punkty. 3. Korzystając z mapy krajobrazów świata w atlasie, odczytaj nazwy krajobrazów w których znajdują się punkty A, B 4. Korzystając z wykresów klimatycznych rys2 wybierz ten, który odpowiada rozpoznanemu krajobrazowi i odczytaj : a) max. i min średnią miesięczną temperaturę powietrza b) ilość miesięcy w roku których temperatura powietrza sięga powyżej 5 C. c) roczną sumę opadów 5.Na podstawie danych klimatycznych odpowiedz na pytanie: Czy klimat sprzyjający jest dla rozwoju roślin? 6. Korzystając z tekstu w podręczniku określ cechy rozpoznanego krajobrazu.
Grupa II i Grupa III wykonuje podobne polecenia dla punktów C,D i E,F ( zaznaczonych na rys 1.) położonych w innych strefach oświetleniowych .
4.PREZENTACJA.
Sprawozdawcy prezentują krótko przebieg pracy swojej grupy i jej efekt. Uczniowie wpisują do tabeli informacje o pozostałych krajobrazach. Nauczyciel przedstawia schemat będący obrazowym przedstawieniem pojęcia klimatu i prosi o jego odczytanie. Zapis notatki: Krajobraz to zespół składników środowiska wzajemnie powiązanych ze sobą, które kształtują się pod wpływem energii słonecznej.
5.REFLEKSJA
-Uczniowie oceniają swój udział w lekcji -Ocena atrakcyjności lekcji. |